Ελληνικό πρωϊνό. Από το όραμα στη δράση.

Ομιλία στη παρουσίαση του   προγράμματος  «Ελληνικό πρωϊνό» στους δημοσιογράφους.

Τα βερύκοκα του κήπου στο Lefkes Village γίνονται μαρμελάδες, τάρτες, πασταφλώρες!

Aγαπητοί φίλοι και φίλες

Θα ήθελα και εγώ να σας ευχαριστήσω για την παρουσία σας που τιμά το ΞΕΕ. Σε καιρούς δύσκολους  θελήσαμε να κάνουμε  υπέρβαση απέναντι στη γκρίνα, στη διαμαρτυρία και τη μεμψιμοιρία επιχειρώντας να απαντήσουμε μ’ ένα έργο, με μια δημιουργία, κάτι που έπρεπε να γίνει εδώ και πολλά χρόνια. Την επανάσταση του προφανούς και του αυτονόητου.

Γιατί δεν μπορεί να μιλάμε συνέχεια για ποιοτικό τουρισμό, για αναβαθμιση του τουριστικού προϊόντος και ταυτόχρονα στην πραγματικότητα να μην αλλάζουμε τίποτα από τις γνωστές συνήθειές μας και πρακτικές μας.

Το “Ελληνικό Πρωινό”, όπως τόνισε και ο πρόεδρος του ΞΕΕ Γιώργος Τσακίρης, αποσκοπεί στην δημιουργια αληθινών εντυπωσιακών εμπειριών του ξενοδοχειακού πελάτη μέσα από την γνωριμία του με τα τοπικά προϊόντα και την τοπική κουζίνα κάθε προορισμού. Η γνωριμία αυτή θα είναι γευστική, αλλά και γνωσιακή και πολιτιστική και θα συμβάλει στην ανακάλυψη της πολιτιστικής ταυτότητας κάθε τόπου.

Γιατί, το κρίσιμο για μας δεν είναι μόνο τα στατιστικά στοιχεία και οι αριθμοί, που τον τελευταίο καιρό με όρους λογιστικούς κυριαρχούν, αλλά και το πόση Ελλάδα αποκομίζει ο κάθε επισκέπτης μας, που κι αυτό αν θέλετε βοηθά τα νούμερα και τις στατιστικές.

Η πολυπόθητη μελιτζανόπιτα του Ηλιότοπου

Το «Ελληνικό Πρωινό»  επιχειρώντας να συνδέσει την ελληνική ξενοδοχία με τους τοπικούς παραγωγούς ποιοτικών τοπικών προϊόντων,   θα έχει  μακροπρόθεσμα πολλαπλές κοινωνικές και οικονομικές θετικές επιπτώσεις.

Η κεντρική μας σκέψη προέρχεται από μια απλή ερώτηση: γιατί, εδώ και τόσα χρόνια, δεν αξιοποιούμε έναν τοπικό πλούτο – ανθρώπινων γνώσεων, προϊόντων, γεύσεων, εμπειρίας, πολιτισμικής ταυτότητας- κάθε τόπου, έτσι ώστε ο επισκέπτης να γεύεται από το πρωί που ξυπνάει, το αποτέλεσμα μιας επιλογής της κάθε ξενοδοχειακής μονάδας στη χώρα μας; Της επιλογής να αναδείξουμε, να στηρίξουμε και να γνωρίσουμε τα τοπικά προϊόντα κάθε περιοχής, ξεκινώντας από αυτά που συνιστούν το Ελληνικό πρωϊνό;

Οι προσδοκίες μας είναι φιλόδοξες. Στόχος του ΞΕΕ είναι το ελληνικό πρωινό να υιοθετηθεί από τα περισσότερα ξενοδοχεία της πατρίδας μας, ανεξαρτήτου κατηγορίας και περιοχής, στο καθένα ανάλογα των δυνατοτήτων και μέσων που διαθέτει και να μην περιορισθεί μόνο στα ελάχιστα ξενοδοχεία υψηλών κατηγοριών. Οι  αθρόες  απαντήσεις των μικρομεσαίων ξενοδοχείων στην έρευνά μας που συμπερiλήφθηκε στη μελέτη, μας δίνουν κουράγιο για το εύρος της συμμετοχής,

Από τους κήπους στην κατανάλωση!

Αγαπητοί φίλοι και φίλες

Όσοι πραγματικά βρίσκονται κοντά στο χώρο της έρευνας, στο χώρο των μελετών θα έχουν συνειδητοποιήσει ότι εκατοντάδες μελέτες βρίσκονται στα ράφια κάποιων μελετητικών γραφείων ή  αραχνιάζουν στα συρτάρια κάποιων πελατών. Πολλές απ’ αυτές πράγματι αξιόλογες μαραζώνουν είτε γιατί αποτέλεσαν αυτοσκοπό, είτε γιατί δεν υπήρξαν οι συντελεστές να τις υλοποιήσουν, είτε για ένα σωρό άλλους λόγους.

Αυτό που θα παλέψουμε εδώ στο Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο μ’ όση δύναμη έχουμε, είναι να μην παρουσιάσουμε άλλη μια μελέτη που θα πάει στράφι. Από πού αντλούμε την αισιοδοξία μας; Από την αποφασιστικότητά μας αλλά και από την ωρίμανση κάποιων καταστάσεων. Η ευαισθητοποίηση των δημοσιογράφων γύρω απο τα θέματα της ελληνικής γαστρονομίας και των τοπικών προϊόντων, η συνακόλουθη ευαισθητοποίηση του ντόπιου αλλά και του διεθνούς κοινού, η δειλή αλλά σταθερή αναζωογόνηση της ελληνικής υπαίθρου από νέους καλλιεργητές, νέους αγρότες και μεταποιητές αγροτικών ή κτηνοτροφικών προϊόντων που στοχεύουν στην ποιότητα και την εντοπιότητα είναι μερικά ενδεικτικά δείγματα αυτής της μεταστροφής.

Το σαντορινιό "σούσι". Ο ξελουριστός μπακαλιάρος της Σαντορίνης στο Αρεσάνα!

Η σημερινή παρουσίαση εδώ του “Ελληνικού Πρωινού” δεν  αφορά μόνο στην παρουσίαση μιας έρευνας, ενός έργου, που θα δίνει μιά λύση πακέτο για την Ελλάδα ή για κάποιες περιοχές. Η πρόθεσή μας δεν  περιορίζεται στο πώς θα συντάξουμε οδηγίες προς ναυτιλωμένους, δίδοντας κάποιες πληροφορίες για το πώς  να φτιάξουν το πρωινό στο ξενοδοχείο τους. Βεβαίως θα κάνουμε και αυτό, δηλαδή θα δημιουργήσουμε μια τράπεζα γνώσεων και πληροφοριών με τους παραγωγούς όλων των προϊόντων, από τις οποίες ο κάθε ξενοδόχος θα μπορεί να ξεκινήσει για να εντάξει το Ελληνικό Πρωινό στη δική του μονάδα, στις δικές του ανάγκες. Όμως, στόχος μας είναι κάτι μακρόπνοο, πιο ουσιαστικό και, εάν θέλετε, πιο ρηξικέλευθο με την έννοια ότι επιχειρεί να αλλάξει νοοτροπίες, να πάει τα πράγματα λίγο παρακάτω.

Το κυρίαρχο εργαλείο του  προγράμματος είναι η δημιουργία ενός θεσμού,  του Τοπικού Συμφώνου Ελληνικού Πρωινού που επιχειρεί να φέρει κοντά τα αγαθά, τις υπηρεσίες, τους ανθρώπους και τη συσσωρευμένη γνώση κάθε τόπου,  να αποτελέσει δηλαδή ένα εργαλείο  παραγωγής σχέσεων.

Κύριος  στόχος του Τοπικού Συμφώνου Ελληνικού Πρωινού είναι η διαμόρφωση και η προβολή ενός γαστρονομικού  χαρτοφυλακίου που θα στηρίζεται σταυς πρεσβευτές κάθε τόπου. Και π οιοί είναι αυτοί;

Τα προϊόντα ΠΟΠ (προστατευμένης ονομασίας προέλευσης), τα ΠΓΕ (προστατευμένης γεωγραφικής ένδειξης) τα ΕΠΙΠ (Εγγυημένα παραδοσιακά ιδιότυπα προϊόντα) ή προϊόντα που θα προκύψουν απο συστήματα Εθελοντικής Πιστοποίησης ή αλλιώς συστήματα Αυτοχαρακτηρισμού (όπως για παράδειγμα έχει γίνει στην Ιταλία όπου έχουν χαρακτηρισθεί πάνω απο 3.500 παραδοσιακά προϊόντα) και βέβαια οι τοπικές συνταγές.

Για τη διαμόρφωση αυτού του χαρτοφυλακίου θα πρέπει να συνεργασθούν πολλοί. Οι ξενοδόχοι, που θα υιοθετήσουν το πρόγραμμα, οι αρχιμάγειροι που θα υλοποιήσουν δημιουργικές τοπικές συνταγές, οι ερευνητές οι συγραφείς γαστρονομικών εκδόσεων και οι τοπικές λέσχες γαστρονομίας που θα διαμορφώσουν με τις γνώσεις τους το περιεχόμενο αλλά και τον μύθο κάθε χαρτοφυλακίου, οι τοπικοί παραγωγοί και βιοτέχνες, μέλη της τοπικής αυτοδιοίκησης και φορέων ή οργανισμών συναφών μ’ αυτή τη δράση.

Ντοματοκεφτέδες Σαντορίνης!

Κοντολογίς θα συμμετάσχουν όσοι έχουν συμφέροντα και όσοι έχουν μεράκι. Ολοι αυτοί να γνωρισθούν, να ανταλλάξουν απόψεις να θέσουν προυποθέσεις συνεργασίας και συνεργιών.

Ο ρόλος των δημοσιογράφων εδώ είναι σημαντικός. Θα πρέπει να εντοπίσουν τους δημιουργούς, να ευαισθητοποιήσουν και να  κινητοποιήσουν τον κόσμο.

Μόνο μ’ ένα κίνημα -η λέξη αυτή αποφορτισμένη από την αυστηρή πολιτική της έννοια, αλλά όπως την δανείστηκα από το στόμα μιάς δραστήριας νέας κοπέλλας, της Ζωής Νόβακ, διευθύντριας του Κρητικού τοπικού σύμφωνου – θέλοντας να σταθώ και να επιμείνω στην ανάγκη μιας κινητοποίησης, την ανάγκη να δημιουργηθεί η απαραίτητη δυναμική. Μια δημιουργική συνεργασία όλων αυτών αλλά και της τοπικής Αυτοδιοίκησης, και των σχετικών φορέων της Πολιτείας και ειδικά αυτών που έχουν σχέση με την Αγροτική οικονομία, τον Πολιτισμό και τον Τουρισμό τόσο σε κεντρικό επίπεδο όσο και σε περιφερειακό.

Τέλος, εμείς οι Ελληνες καταναλωτές πρώτοι  πρέπει να επιβραβεύσουμε και να στηρίξουμε όλες τις καλές προσπάθειες διεκδικώντας.  Η αξιοποίηση  του γαστρονομικού μας πλούτου σαν εργαλείο τουριστικής ανάπτυξης δεν μπορεί να γίνει παρά μόνον εάν θεωρήσουμε ότι αφορά πρώτα και κύρια τον εαυτό μας, την ποιότητα της ζωής μας, τον πολιτισμό  της καθημερινότητάς μας και τον πλούτο της πατρίδας μας.

Το περιβάλλον έτοιμο για το πρωινό!

Αμέσως μετά η Γιολάντα Τότσιου της  εταιρίας Αgropole, θα παρουσιάσει συνοπτικά τα κεντρικά σημεία της μελέτης. Αυτή η μελέτη, θα αποτελέσει όπως είχαμε πει και σε παλιότερες ενδιάμεσες συναντήσεις μας το πεδίο αναφοράς, το πλαίσιο διαβούλευσης τόσο σε εθνικό όσο και τοπικό επίπεδο.

Εδώ, είναι σημαντικό να σταθούμε στον ρόλο των δημοσιογράφων που βρίσκονται μαζί μας. Χρειαζόμαστε τη δική σας βοήθεια, μέσα από την εμπειρία σας, ζητάμε τη στήριξή σας για να εμπλουτίσουμε  το πρόγραμμά μας, με σχολιασμούς, προτάσεις και παρατηρήσεις.

Σε πρώτο χρόνο  επιχειρούμε να δημιουργήσουμε τρία πιλότικα προγράμματα. Ενα σε μιά περιφέρεια –ήδη έχουμε κάνει ένα μνημόνιο συνεργασίας με την Κρήτη-, ένα σε ένα νομό, και ένα σ’ ένα μικρό τόπο. Στην εφαρμογή των τριών πιλοτικών εξειδικεύσεων θα εντοπισθούν στην πράξη οι ιδιαιτερότητες και τα πιθανά  προβλήματα εφαρμογής σε διαφορετικών κατηγοριών και μεγεθών ξενοδοχεία, αλλά και η οργάνωση και εύρυθμη, παραγωγική λειτουργία των σχημάτων, όπως και τα θέματα, πιστοποίησης και προβολής.

Απο εκεί πέρα το ΞΕΕ θα είναι διαθέσιμο, μαζί με τον μελετητή Αgropole να υποστηρίξει ώριμα αιτήματα από ώριμα σχήματα. 

Αγαπητοί φίλοι για να μην σας κουράσω άλλο, άλλωστε πολλά πράγματα θα ξεδιπλωθούν και κατά τη διάρκεια της συζήτησης, ο δρόμος θα είναι μακρύς και δύσκολος αλλά πιστεύουμε ότι ίσως είναι ο μοναδικός.

Η επιτυχία του θα εξαρτηθεί από το με πόση αίσθηση ευθύνης, σοβαρότητας και επιπέδου συνεργασιμότητας θα το διαχειρισθούμε όλοι μας. και κυρίως από μιά αλλαγή νοοτροπίας ώς προς την εμμονή στην ποιότητα και στην εντοπιότητα  από τους εκπροσώπους του πρωτογενή και δευτερογενή τομέα, αλλά και από τους ξενοδόχους και τελικούς καταναλωτές.

Αγαπητοί φίλοι, τριάντα αιώνες πριν απο τον Φερνάν Μπρωντέλ, τον σπουδαίο ιστορικό της Μεσογείου οπου περιέγραψε διεισδυτικότατα τους  Μεσογειακούς πολιτισμούς που στηρίχθηκαν στην τριλογία της καλλιέργειας του σταριού, του αμπελιού και της ελιάς, οι αρχαίοι Έλληνες είχαν κάνει την ίδια διαπίστωση με τους δικούς τους μυθοποιητικούς όρους. Οι τρείς απόγονοι του Διόνυσου, η Σπερμώ, η Οινώ και η Ελαϊδα ήσαν προικισμένες με το χάρισμα να μετατρέπουν η Σπερμώ το χώμα σε στάρι και γεννήματα, η Οινώ σε κρασί και η Ελαϊδα σε λάδι.

Η Ελλάδα έχει μιά  ιστορική διάρκεια τριάντα αιώνων σε καλλιέργειες, σε προϊόντα, σε περιβάλλον, σε πολιτισμό και σε μοναδικούς μύθους που μπορούν να στηρίξουν κάθε αξιόπιστη και ποιοτική προσπάθεια .

Στο χέρι μας είναι, όλοι μαζί,  να τους αξιοποιήσουμε.

Γιώργος Πίττας

Advertisements

2 Responses to “Ελληνικό πρωϊνό. Από το όραμα στη δράση.”


  1. 1 Ελένη Προχώρη Ιουλίου 12, 2011 στο 6:20 πμ

    «Καιρός φέρνει τα λάχανα…» όπως λέει και ο λαός μας. Οι συνθήκες για το ‘Ελληνικό πρωινό» έχουν ωριμάσει και είναι πολύ θετικό ότι το ΞΕΕ μπροστάρης σε μια τέτοια δράση και ενέργεια και χρήμα προφανώς επενδύει . Απλώς για την ιστορία θέλω να θυμίσω και το «τρέξιμο» που έκανε πριν μια δεκαετία ο κ. Δημήτρης Μιχαηλίδης και συνεπαρμένοι κι εμείς (η Αναπτυξιακή Εταιρεία Κυκλάδων Α.Ε.) από την ιδέα και την ωφέλεια που μπορεί προκύψει από μια τέτοια ενέργεια είχαμε εντάξει τις Κυκλάδες στο δίκτυο «Culinary Heritage» για δυο χρονιές – με αρκετά υψηλό κόστος εκείνη την εποχή. Είχαμε ταξιδέψει τα νησιά αλλά η συμμετοχή των επιχειρηματιών ελάχιστη. Σημαντικό να πω ότι είχαμε εστιάσει εκείνο τον καιρό στα εστιατόρια.
    Συγχαρητήρια λοιπόν για την δράση αυτή και σωστά ζητάτε από τους δημοσιογράφους να συμβάλουν και αυτοί στην προσπάθεια για τον εμπλουτισμό και την διαφοροποίηση του τουριστικού μας προϊόντος. Οι καιροί απαιτούν συνεργασία και σύμπνοια.
    Να είστε καλά
    Ε.Π.


  1. 1 Το σήμα για το ελληνικό πρωινό αναδύθηκε στο Αιγαίο « όλα στα κάρβουνα Παράθεση σε Ιουλίου 13, 2011 στο 6:58 πμ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Ιουλίου 2011
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Ιον.   Σεπτ. »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

cover4.gif

paros-cover.gif